Infrarood

De voorbije jaren zijn er al heel wat onderzoeken geweest naar de werking en voordelen van

infrarood. Uit deze studies blijkt dat infrarood-warmte een positieve invloed heeft op

huidaandoeningen, nekklachten, bij een lage bloeddruk en tal van andere problemen of in

bepaalde situaties. Doordat de bloedsomloop verbetert kunnen de organen en spieren

zorgen voor een goede afvoer van de afvalstoffen en bloedtoevoer. Bloedtoevoer is heel

belangrijk om vitaminen, eiwitten, mineralen en zuurstof naar de spieren te voeren. Als er

enkel afvalstoffen resteren dan zorgt dit voor pijn en stijfheid.

Tijdens een infraroodsessie wordt het sympathische systeem in werking gezet. Het

parasympatische systeem verbetert, stress wordt weggewerkt en eventuele

slaapstoornissen verminderen. Door de straling wordt een gelijkmatige warmte ontwikkeld

waardoor de prikkels om het lichaam aan te moedigen veel langer aanwezig zijn. Dit zorgt

voor optimale bloedsomloop en dat zorgt voor een pijnstillend effect.

De voordelen van infrarood

● Het verhoogt de weerstand doordat er een koortsreactie in gang wordt gezet die

bacteriën, virussen en het aantal witte bloedcellen doet stijgen. Dit proces versterkt

het afweersysteem van het lichaam

● Het is zeer effectief bij verschillende ziektes of stoornissen omdat deze zaken vaak

gelinkt zijn aan een slechte bloedsomloop en infrarood voor een betere

bloedsomloop zorgt. Zo helpt het bij reuma, artritis, ischias, spataders, rugpijn,

aambeien, vermoeidheid, diabetes, nerveuze spanning, bursitis, neuritis, gespannen

spieren, menstruatiepijnen, extreme spiervermoeidheid, storing van de maag,

decubitus en beenulcera en bij postoperatief oedeem. Bij dit laatste daalde het

ziekenhuisverblijf met 25%

● De warmte helpt bij koude voeten en handen

● Het heeft een positieve invloed op nekklachten

● De warmte is goed bij infecties of ontstekingen van het middenoor

● Het helpt bij netelkoorts

● De warmte helpt tijdens de menopauze om klachten zoals buikpijn, zenuwachtigheid,

neerslagtigheid en hoofdpijn te verminderen

● Het heeft een positieve invloed op artritis, zowel acuut als chronisch

● Bij een hersenbloeding zorgt het voor een verbetering in genezing van de

hersencellen

● Infrarood kan een gunstige invloed hebben op een gebrek aan korte termijn

geheugen

● Het werkt goed bij een lage bloeddruk: het lichaam wordt getraind om de bloeddruk

te verhogen tot een normaal niveau. Ook mensen met een hoge bloeddruk hebben

baat bij infrarood

● Infrarood stimuleert de zuurstoftoevoer naar de hersenen en kalmeert de pijn in de

hals en in je rug

● Het is zeer effectief bij diabetes omdat het zorgt voor een daling van de systolistische

druk.

Naast al deze voordelen heeft infrarood ook een effect op je huid. Zo zorgt infrarood voor

een uitstekende bloedsomloop, een goede opbouw van nieuwe cellen en ook de afvoer van

dode cellen. Hierdoor werkt het goed bij eczeem, psoriasis, acne, brandwonden en andere

aandoeningen. Daarnaast vermindert het littekenvorming en zorgt het ervoor dat wondjes

sneller helen. De ruwe huid wordt terug zacht en elastisch gemaakt. Cellulitis neemt af en

het lichaam verjongd zowel vanbinnen als vanbuiten af.

Infrarood is trouwens ook heel goed bij gewichtsverlies. Tijdens een sessie verbrand je

toxische stoffen en het vocht moet terug worden aangevuld. Zweten kost je energie en dit

zorgt voor een stevige calorieverbranding.

Infrarood en fibromyalgie

Fibromyalgie wordt ook reuma in de weke delen genaamd, het is een ziekte waarbij

patiënten pijn ervaren in hun spieren en bindweefsel. Het kan ontstaan door een

overproductie van chemische stoffen, ook wel neurotransmitters genaamd, deze deeltjes zijn

nefast voor een overgevoeligheid van pijn. Maar een duidelijke oorzaak is er niet. Zo kan

bijvoorbeeld ook een aanhoudend slaaptekort aan de basis liggen.

De diagnose wordt meestal door een reumatoloog vastgesteld maar er is geen vaste

samenhang met reuma. De klachten komen wel overeen maar fibromyalgie verschilt van

reuma. Door deze aandoening wordt de biologische klok verstoord en dit kan verdere

klachten met zich meebrengen.

Wat betekent het juist, infrarood?

‘Infra’ is afkomstig van het Latijn en betekent ‘onder’. Onder infrarood verstaan we dus ‘het

spectrum dat volgt op dat van het rode licht of de laatste kleur van het lichtspectrum’.

Als je gewend bent aan een warme en gevoelige conditie dan kan je zo’n 600 à 800 kcal

uitzweten. Ter vergelijking:

● houthakken of tennis - 330 Kcal

● zwemmen of joggen - 400 Kcal

● fietsen - 300 Kcal

● squash - 680 Kcal

● wandelen of golf spelen - 200 Kcal

● roeien of marathon lopen - 800 Kcal

Het belang van de materialen

Wist je dat hout de IR-straling deels opneemt om deze achteraf weer te reflecteren om zo

15% meer energie af te staan? Dit proces hangt sterk af van de gebruikte houtsoort en de

wandopbouw. De stralingsbundel heeft een grotere afwijking bij hout met knopen of

harsgangen.

Ceder heeft geen knopen of harsgangen. De cabine is uitgerust met dubbele wand met een

isolatie en hierdoor kan de omgevingstemperatuur in de cabine beter toenemen. Daardoor is

het bereikte effect twee keer zo groot omdat je een betere indringing hebt van de IR-stralen

in het lichaam en daarnaast ook een betere reflectie van de stralen.

De ontwikkelde omgevingstemperatuur zet het lichaam nog meer aan om te transpireren en

daardoor hebben we minder stralers nodig in de cabine. Dit is van cruciaal belang bij stralers

met een kortegolf omdat deze stralen tot 5 cm in het hout kunnen indringen.

Is alle infrarood goed?

In principe wel maar je kiest best voor infrarood met een kortere golflengte omdat dit een

betere dieptewerking heeft. De hoogste dieptewerking ligt juist op de grens tussen kort- en

middengolvig infrarood en daardoor wordt voor de meting van het therapeutisch voordeel

meestal kort- en middengolvig infrarood aan elkaar gekoppeld.

Onze infraroodsauna bevat IRK-stralers, deze stralers hebben een levensduur van 4000 à

5000 uren en het rendement blijft tijdens deze termijn ook standvastig. Ze stralen

voornamelijk warmtestralen uit die in het ideale golflengtebereik liggen rond de 1400 nm,

zoals bij een gloeiende houtskool. Door het gebruik van een afgestemde filtering wordt het

meeste deel van de energie in het bereik van het zichtbare licht (<450nm) uitgefilterd en een

straling in het bereik van het UV-gebied wordt voorkomen.

Advies

Infrarood helpt om het afweersysteem te bevorderen, daarom is het aangeraden om

regelmatig infrarood sessies te hebben van 20 à 30 minuten die meer dan 70% aan IR-A +

RI-B produceren. Niet alle infraroodsauna's bevorderen het immuunsysteem.